BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, August 22, 2009

AJAIBNYA PUASA.....

.....SENJATA MENGAWAL NAFSU

Nafsu, secara umum, selalu menyuruh kepada kejahatan. Kerana itu ia perlu dikendali dan dididik supaya ia menjadi nafsu yang sentiasa tunduk kepada kebaikan dan menjadi nafsu yang diberi rahmat oleh ALLAH.

Ibadah puasa di bulan RAMADHAN diwajibkan ALLAH ke atas umat Islam sebagai satu perisai untuk mengendalikan nafsu. Ibadah puasa adalah kegiatan menahan diri daripada makan dan minum serta nafsu seks dari mulai terbit sehingga tenggelamnya matahari.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

"Telah datang kepadamu bulan RAMADHAN, bulan keberkatan, ALLAH mengunjungimu ada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikatNya, maka tunjukkanlah kepada ALLAH hal-hal yang baik dari dirimu. Kerana orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat ALLAH di bulan ini"
(HR.Ath-Thabrani, An-Nasa'i dan Al-Baihaqi)

"Puasa itu untukKu dan Aku langsung membalasNya. Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, iaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum daripada kasturi."
(Hadis Muttafaq'Alaih)

Bersama keluarga meraikan RAMADHAN

Semarak RAMADHAN, Semarak TAQWA, Semarak INFAQ


Semoga ruang dan peluang di bulan RAMADHAN ini memberi pelatihan abadi untuk pengendalian hati dan diri bagi meraikan kemerdekaan sejati.

0 comments: